Gårdagens äventyr

Hej på er!

Igår var det då äntligen dags för vår lilla tripp till Göteborg och Nordiska Stämpel- och scrapmässan. Pappa körde mig och Mamma till Centralen i Lund igår morse och där började vårt äventyr...

Tågresan upp gick väldigt smidigt. Mamma hade sin dator med och jag lyckades somna en stund. Planen var att jag skulle läsa lite i en skolbok, men den kunde jag inte koncentrera mig på, så den fick snällt ligga kvar i väskan. Vi bestämde oss för att ta bussen från centralen i Göteborg bort till lokalerna där mässan var, så när vi väl kom av tåget skulle vi försöka hitta busshållplatsen. Vi bestämde oss för vilket håll vi trodde att vi skulle gå och började traska ditåt. Det tog inte jättelång tid innan vi insåg att vi nog var fel på det. Vi hittade i alla fall en taxichaufför och frågade vad han skulle ha för att köra oss dit och när han svarade att det nog skulle bli 175kr för de 5-6km det var, kände vi att bussen fick duga i alla fall. Taxichauffören var i alla fall vänlig nog att peka åt vilket håll vi skulle gå och det var naturligtvis precis motsatt mot vad vi hade försökt.

Bussen hittade vi i alla fall ganska enkelt efter de direktiv vi hade fått och det var inte länge vi behövde vänta. Vi klev på bussen och mamma plockade fram plånboken för att betala. Busschauffören tittar på oss och talar om att de inte tar kontanter utan att vi fick betala via sms. Instruktioner på hur det fungerade skulle finnas bakom honom. Vi förstod väl inte riktigt eftersom det fanns en del alternativ att välja på, och när vi väl var klara var vi nästan framme. Mässan låg bara ett stenkast från busshållplatsen och förutom att vi skulle lyckas betala med sms:en så gick bussresan hur smidigt som helst, så vi var rätt nöjda med att ha valt bussen i alla fall.

När vi kom in på mässan var klockan strax efter ett och vi var båda jättehungriga, så vi bestämde oss för att börja med att äta lunch. Även om det var svårt att hålla sig borta från alla butiker den första stunden så var jag inte så sugen på att börja mitt shoppande på hungrande mage. Grillad kycklingfilé med potatisgratäng var inte helt fel kan jag tala om. Sen var det då äntligen dags för det som jag sett fram emot i flera veckor nu!

Vi började med att gå något varv tillsammans för att kolla läget lite och efter att ha hälsat på Scrapparazzi, som Mamma har haft en del kontakt med då hon köpte födelsedagspresenter till mig där, delade vi på oss en stund. Jag gick flera varv utan att handla och när vi stötte på varandra och jag inte hade några kassar på en lång stund blev Mamma nästan lite nervös. Jag kände att jag behövde ha koll innan jag började, vilket visade sig vara en förnuftig idé då det kunde skilja en hel del i priser. Ex. köpte jag halvpärlor för 10kr och på andra sidan gången kostade precis likadana 20kr. Men när jag väl kommit igång så blev det en del. När första inköpen var klara kände Mamma att hon blrjade få lite ont i ryggen, så hon gick och satte sig en stund och efterhand som jag handlade lämnade jag av grejorna hos henne för att slippa bära.

Lite bilder på inköpen kommer här:



Hittade ett erbjudande på cardstock, 10st för 40kr, vilket jag tyckte var helt okej.



Julkortstillverkningen väntar, så lite juilga papper fick också följa med hem till Staffanstorp



Och lite papper med mindre juliga motiv. Mönsterpapper var nog det som var svårast att köpa eftersom det fanns så himla mycket att välja på och det var svårt att få någon bra överblick. Men några fick jag i alla fall ihop.



Hittade mini-misters som såldes styckvis och tänkte att det kunde vara kul att prova på att göra egen mistspray. Eftersom jag bara har en distress refill (de andra jag har är dynor) tänkte jag att det kunde räcka med en flaska. En rolig penna hittade jag också. Eller pensel, som man fyller med vatten för att slippa doppa den hela tiden. Jag tyckte att det såg så bra ut när de använde den på en demonstration, så när jag såg att det bara fanns en kvar (som dessutom var lila) kände jag att det var menat att jag skulle ha den ;) EZ-mount och häftkuddar stod på inköpslistan.



Band är kul tycker jag. Har fått massor från de två senaste MHV på Svensk Scrapbooking, men jag kunde ändå inte motstå dem här. Dessutom var det bra priser på dem, så då blev det ännu svårare att låta bli. Paketet med de gröna banden fick jag av Mamma :)




Lite akrylfärg, en distressrefill (kanske hade varit bra med en minimister till nu då...), pearl maker och chalk slank också ner i shoppingpåsarna. Upptäckte i fredags att min chestnut roan chalk var slut och den känner jag mig nästan beroende av, så det var ett självklart inköp.




"Köp något som glittrar" var Fias enda önskemål innan jag åkte, och det här blev resultatet av det. Det kanske inte just glittrar, men jag visste att det här skulle duga mer än väl under den kategorin för henne. Sen är det ju inte så att jag inte gillar sådant här själv... Nä, det här hade med största sannolikhet inhandlats även om inte hon hade sagt så ;)





Lite andra dekorationer blev det också i form av pins, perfect pearls (så att jag kan göra min mistspray ordentligt), bokstäver, rub-ons (som Mamma så snällt betalade) och kakservettliknande dekorationer i organzaliknande material med små silverstjärnor på ;)



Såg denna bok om roliga handstilar och blev himla nyfiken. Kikade på den ett par gånger och bestämde mig sen för att den också skulle få flytta till Staffanstorp. Dessutom fick jag den signerad och det är ju alltid roligt :)

Mellan inköpen passade vi på att ta en liten fika. Mamma berättade att hon hade hamnat på en demonstration och blivit helt såld på imago-stämplar och efter att vi tittat på demonstrationen en gång till tillsammans köpte hon på sig ett gäng av dem. Under fikan delade jag också med mig av en liten fundering som jag hade. Jag kände mig ganska osäker eftersom det handlade om en del pengar, men jag ville ju egentligen gärna... Mammas komentar var ungefär: "Är det den som du velat ha ganska länge nu? Vi är ju faktiskt här för att spendera pengar så det är väl klart att du ska slå till!"

Så nu sitter jag här, nybliven ägare till en rosa BIA :D Och lite tillhörande spiraler naturligtvis ;)



Känner mig otroligt nöjd med mina inköp måste jag säga!

Vi lämnade mässan ett par minuter innan stängning eftersom vi skulle hinna med bussen tillbaka till centralen. Denna gången var vi förberedda på det här med sms-betalning, så det gick lite fortare än första gången. På centralen gick vi ett varv för att hitta någonting att äta vilket resulterade i en bakad potatis med kycklingröra och en panini (inte var då alltså).

På tåget hittade vi snabbt platserna som vi hade bokat, och knappt hade vi hunnit sätta oss innan det kom ett gäng mindre glada damer och tyckte att vi hade tagit deras platser. Vi började läsa på biljetterna och det stod på våra att vi skulle ha platserna och på deras att de skulle ha platserna. Konduktören fick komma och hjälpa till och vänder sig mot oss och säger: "Jo, ni har rätt platser, men ni är lite tidigt ute. De här biljetterna gäller inte förrän på måndag". Tydligen hade något blivit fel när Mamma bokade biljetterna, så vi fick snällt flytta på oss och lämna våra platser till de andra. Dessutom fick vi lösa nya biljetter för över 600kr. Kanske inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Det blev i alla fall en rätt rolig hemresa då det satt en pappa med sin 16 månader gamla dotter på andra sidan gången. Pappan var trött och dottern full av bus, så hon bjöd hela vagnen på en del skratt. Mamma som är väldigt barnkär började naturligtvis skoja med henne och sen satt hon på ett ledigt säte vid oss ganska länge och var jättenöjd.

Från centralen i Lund tog vi en taxi hem, eftersom bussen inte skulle stannat vid oss, så vi hade varit tvugna att gå hem från byn vilket vi inte var jättesugna på. Väl hemma blev det till att berätta om dagen och visa upp alla inköp. Fia blev jätteglad över BIA:n och utbrast: "Ska jag få göra min muffinsbok nu?!" och det är klart att hon ska få göra det.

Ett härligt äventyr alltså, och en riktigt bra födelsedagspresent!

Jag misstänker att de flesta som orkat läsa hela vägen har en ganska bra aning om vart jag tänker ta vägen nu. Ett par steg ut i hallen till min lilla pysselhörna för att sortera ner och prova på mina nya skatter!

Ha det toppen!
Kram Anna


Kommentarer
Postat av: Annas S Mamma

Ja du min vän! Vilken fantastisk dag vi hade, och det blev en hel del grejor till slut......;o)

2009-10-19 @ 15:01:48
Postat av: Annas S Mamma

Ja du gumman! Vilken dag vi hade, fantastiskt!!! Och det blev ju en del prylar till slut ;o)

2009-10-19 @ 16:34:27
Postat av: Annas S Mamma

Tjatig Morsa, som inte fattar hur man lägger till kommentarer...jag skickade en, sen när jag gick in på din sida igen fanns den inte, då la jag till en ny och nu är båda med !??!!?!?

2009-10-19 @ 16:36:30
Postat av: Tiggy

Oh vilka läckra prylar!

2009-11-09 @ 08:55:54
URL: http://www.tiggys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0